barbedwirelove.blogg.se

facebook.com/barbedwirelove77

Kulturnatten.

Kategori: Gigrecensioner.

Och så var det dags för Västerås Kulturnatt, där det alltid är mycket folk i rörelse och kultur i alla dess former inne i city. Bland annat så skulle punkbandet Död Romans göra sin premiär spelning, ett band med bekanta så det var givet att knalla ner till Bankiren för deras gig 19:40....
 
...trodde ja ja.Tydligen hade bandet skrivit på facebook att spelningen var uppskjuten 50 minuter-vilket jag missat så då jag redan var på plats just då så fick jag istället se Hawkins. Ett band som jag såg tidigare i år när de var förband till Charta 77-en lite konstig parning i mina ögon men då som nu kan jag konstatera-även om deras sorts musik inte är min grej - så vet dom vad dom håller på med.
 
Men halv nio var det dags som sagt och jag visste inte riktigt vilka alla i bandet var men jag blev lite paff när de visade sig att gitarristen var Niklas med förflutet i bland annat Jailbreak Academy. Död Romans lät lite som jag anade, svensk punk med texter på svenska i stil med The Flints och kanske lite Social Distortion. De rev av 9 låtar där Hjärta av guld och  Aldrig som mig var bäst. Texterna lät mycket intressanta och personliga. Avslutningen blev en cover på Beväpna er med Niklas på sång.
 
 
Mycket bra debut och jag hoppas att vi får se mer av detta band.
 
Efterföljande Silly Section föll mig inte i smaken även om de väl inte direkt fick en chans förvisso. Så det blev till att slå ihjäl lite över en timme innan Nattflaxa skulle spela. Bland annat kikade jag på trashbandet Tyranex och även om trash normalt sätt inte är något jag lyssnar ihjäl mig på så ger jag det här bandet med beröm godkänt. Mest på grund av den mycket duktiga sångerskan.
 
 
Och så var det Nattflaxa då. Ett band var skiva jag köpte ganska omgående när den kom ut i slutet av november för 2 år sedan. Jag bevittnade även deras första spelning kort därefter och deras blandning av (i mina öron) Agnostic Front och sena The Exploited så var mina förväntningar höga då det inte direkt var igår jag såg dom sist.
 
Och ja....Bullet for a bling blev öppningen och det rullade på. Och bandet har utvecklats sedan senast, eller kanske jag ska säga petat in nya influenser i sina nyare låtar. Och tja - det var inte dåliga låtar men jag föredrar helt klart deras hardcorestil mera, som låtarna på nämnda skiva. Sen så antar jag att de inte hade världens bästa medhörning på scenen för de såg lite osäkra/frågande ut mellan varven och kom inte riktigt igång.
 
 
En bra kväll med bra musik till priset gratis.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: